سهره

سهره

وبلاگ سهره وبلاگی مخصوص عاشقان سهره.
سهره

سهره

وبلاگ سهره وبلاگی مخصوص عاشقان سهره.

اهلی کردن سهره

#آموزش_اهلی_کردن_سهره


یکی از مهم ترین ویژگیهای یک پرنده زینتی آوازخوان ، اهلی بودن و یا رام بودن آن می باشد . پرنده وحشی با تمام زیباییهایش در قفس آواز نمی خواند مگر زمانی که احساس آرامش کند . در واقع پرندگان آوازخوان چه در طبیعت و چه در قفس زمانی آواز می خوانند که در سلامت کامل باشند و از طرفی احساس خطری از جانب محیط اطراف متوجه خود ندانند. در حقیقت احساس ترس و وحشت پرنده از آن چه در اطراف اوست عامل قطع آواز و صدور هشدار به سایر پرندگان است . 


به طور کلی در اهلی کردن پرنده اگر بتوانید احساس ترس پرنده را نسبت به خود از بین ببرید در آن صورت گام اصلی در رام کردن پرنده را برداشته اید . روش رام کردن زیاد مهم نیست و آنچه مهم است کاستن ترس پرنده نسبت به خودمان است ( ولو از هر روشی ) . البته باید توجه داشت که برخی پرندگان مثل سهره زرد ، گل به سر و سهره خاکی زود رام هستند و برخی پرندگان مثل سهره جنگلی (سهره آوازخوان ) دیر رام شده و نیاز به صرف زمان بیشتری دارد . و یا این که پرندگان جوان نسبت به پرندگان بالغ بسیار زودتر رام شده و انس می گیرند . 

عده ای به غلط معتقدند که برای رام کردن پرنده باید قفس آن را در محلی پر رفت و آمد قرار داد تا بچه ها با پرنده بازی کنند و کم کم پرنده رام شود در حالی که اگر بچه ها ضمن بازی با پرنده به آن آسیب وارد کنند و موجب ترس پرنده شوند نه تنها پرنده رام نمی شود بلکه نسبت به قبل ترسو تر نیز خواهد شد . 

بهترین روشی که برای رام کردن انواع پرندگان استفاده می شود این است که پرنده را در قفسی به ابعاد متوسط یا کوچک گذارده و سپس قفس پرنده را در محلی آرام و پر رفت و آمد قرار می دهند . که بهتر است قفس آویزان نباشد . همچنین باید تا مدتی که پرنده رام نشده به آن کمتر توجه شود . ( به هیچ وجه نگذارید کسی با پرنده شما در این مدت بازی کند یا پرنده را بترساند ) . پس از گذشت یکی دو ماه پرنده ای خواهید داشت که نسبت به روز اول به مراتب اهلی شده و به مرور زمان اهلی تر هم خواهد شد . 


خلاصه آن که برای رام کردن پرنده توجه به نکات زیر مهم است : 


1- منظور از رام کردن پرنده کاستن ترس پرنده نسبت به انسان و محیط قفس است . 

2- قفس پرنده زمانی که در حال رام شدن است باید کوچک یا متوسط باشد تا به پرنده در اثر ضربات ناشی از پرواز ناگهانی در قفس آسیبی وارد نشود . 

3- قفس پرنده را در محیطی آرام و پر رفت و آمد و در نزدیکی سطح زمین قرار دهید . 

4- کم توجهی و بی اعتنایی به پرنده یکی از مهم ترین عوامل در رام کردن آن است . تا پرنده احساس کند که فرقی بین بودن و نبودن شما در نزدیکی قفس نیست . و از نزدیک شدن شما به قفس خطری متوجه اش نمی شود . 

5- در طول مدت اهلی کردن ، از دست زدن به پرنده جداً خودداری کنید . 

6- نگذارید کودکان با پرنده شما بازی کرده و قفس را جابجا کنند . 

7- با اعمال و رفتار خود به پرنده بفهمانید که دوست او هستید و نه دشمن او . 

8- و در پایان این که یکی از مهمترین اصول در موفقیت شما در اهلی کردن پرنده صبور بودن شما است . پس صبر داشته باشید و مطمئن باشید پرنده شما هرقدر هم که وحشی باشد رام و اهلی خواهد شد .



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.